Batman blog Mišljenja stuff

tl; dr: Joker is the villain, Batman is the good guy.

Odavno sam htjela pisati ovaj post.


Joker se smatra najupečatljivijim negativcem u svijetu pop-kulture, i ako bi se posmatrao iz ugla da je to stvarna osoba u pitanju, imao bi veoma haotičnu i mračnu priču da kaže. Od najranijih stripova pa do danas, njegov put negativca iz mog ugla ne zaslužuje da se odbrani ni na kakav način. Zato ovo i pišem.

Njegov lik je oličenje anarhije i moralnog sunovrata, i u stalnom je konfliktu sa Batmanom koji se nalazi na suprotnoj strani svega što on predstavlja. Nakon nekog vremena njih dvojica su suprostavljene Nemeze i iako se život Batmana može objasniti zašto je takav mračan i razlogom da krene putem osvetnika je prost – da bi izveo pred lice pravde prvo ubice svojih roditelja, zatim doveo u red i sve ostale anomalije u svom društvu, kroz historiju stripova ne zna se koja je pozadinska priča Jokera i nekoliko je nagađanja iz kojeg socijalnog konstrukta on zapravo potiče. Međutim, koja god da se priča uzme, čak i ako bi bila tragična i koja često podvlači uticaj društva i društvene nebrige za ljude sa mentalnim bolestima, ono što Joker radi i bira da uradi u svom životu su bez ikakvog osporavanja krajnje zlo. U svemu ovome, mnogi ljudi su zavedeni tom privlačnom idejom koja zamagljuje granice između razumijevanja njegove priče i veličanja njegovog zločinačke persone samo zato što se kao razlog stavlja društvena nebriga o ljudima poput njega. Iz tog razloga, ključno je sagledati kritički Jokerov narativ da bi prepoznali opasnosti romantiziranja jedne takve figure koja je samo simbol uništenja i moralnog stradanja.

Kada bi se pogledalo historijski kako je lik nastao, u prvim godinama njegovog nastanka (1940.) Isprva je prikazan kao nemilosrdni serijski ubica koji ima masku klauna/klovna i veoma broz postaje jedan od najvećih Batmanovih neprijatelja, a kroz historiju stripa i najveći od svih, jer sa ostalima Batman koliko toliko uspijeva da uspostavi pravdu. Ako se pogleda na vremena u kojima je Joker predstavljen kao negativac, na njegovo stvaranje je uticala društveno-politička klima tih vremena. Sam početak Drugog svjetskog rata i sa dugotrajnim posljedicama Velike ekonomske krize dali su i podstrek za stvaranje lika gdje su osjećaji neizvjestnosti i fascinacije mračnim i slojevitim negativcima davali i razlog za postojanje jednog takvog lika. Njegova ličnost u tom trenutku je ogledalo društvene zabrinutosti pred onim što slijedi – moralno propadanje i sveopšte stanje bez zakona. Osim toga, pulp fiction i noir filmovi kao umjetnički izražaj svakako su uvijek i imali mračne i moralno dvosmislene likove sa grubim i teško svarljivim pričama, pa se i lik Jokera savršeno uklapa u društvo 40ih. Dakle ova kulturna pozadina daje plodno tlo za stvaranje Džokera kao simbola haosa u vremenima u kojem je i nastao. Razlog zašto ovo govorim je taj da se npr 50ih i 60ih njegov lik nakratko promijenio zato što su ta vremena tako iziskivala da bi dali malo svjetliji ton u pop-kulturi nakon mračnog perioda rata, ali i kao odraz cenzure u tom periodu. Sve to pada u vodu 70ih kada se Joker vraća svojim mračnim korijenima i sa brojevima stripova iz tog perioda samo se učvrstila njegova uloga simbola haosa i ludila.

Eh sad kroz filmska ostvarenja lik je približen i širim narodnim masama, tj onim ljudima koji nisu čitali i nisu voljeli da čitaju a znamo da smo mi vizuelna bića pa da ne bi maštali, volimo da vidimo kako to sve izgleda. Kroz historiju, od najboljih uloga Jokera sigurno se ubraja i Jack Nicholson (ali po mom on je više za drugačije psihološke likove), pa bih se ja bazirala na dva ostvarenja koja su najviše upečatljiva u društvu trenutno, a to su Joker Heatha Ledgera i Joker Joaquina Phoenixa. Lično smatram da možda Ledgerov Joker ne bi dobio toliko pažnje da Ledger nije umro, ali cijeli taj serijal od tri filma su nešto što se zadugo neće moći prevazići. Nego… Joker Ledgera iz 2008.godine je proračunati anarhista, sa primarnim ciljem da sruši društveni poredak Gothama. Njegov Joker je obilježen i njegovom haotičnom filozofijom, bistrinom uma za strateško planiranje svojih zločina i psihološkom dubinom, za koji je posthumno nagrađen Oskarom. Kritičari kažu da način na koji je Ledger donio ovaj lik u stvarnost je jezivo koliko je i sam glumac bio pod utiskom igranja jednog takvog slojevitog i poremećenog lika. Ono što smo mi naučili na fakultetu da kroz svaki umjetnički izražaj pa tako i film – ili strip u ovom slučaju – pokazujemo stanje društva. Ono što poručuje Ledgerov Joker jeste ta geopolitička nestabilnost, ekonomska nesigurnost i porast terorističkih napada itekako imaju uticaja na to kako gledamo na stvarnost. Joker u ovom smislu postaje terorista tj. oličenje strahova društva u kojem smo tada živjeli a koji su prikazani kroz haos koji pravi u filmu. On zaista nema neki stvarni motiv osim sopstvenih ideja što je zapravo ogledalo zapadnjačkog pogleda na svijet šta je terorizam (pozitivna stvar bi možda bila to što je ovaj Joker bijelac a ne neko sa Bliskog istoka, šala mala). Ovo odsustvo motiva za djelovanje dodatno daje mističnosti i nepredvidivosti njegovog zločinačkog uma, što ga čini još strašnijim zlikovcem. Filozofija ovog jokera je utemeljena na uvjerenju da su moralni i etički konstrukti društva veoma labilni i lahko se mogu narušiti. On koristi psihološku manipulaciju i razrađene šeme djelovanja koje unose strah i haos, i kad se uzme teroristička pozadina i društvo tog vremena, njegov Joker tjera pojedince da se suoče sa ličnim moralnim granicama i licemjerjem, što i nas čini da se zapitamo o svim mračnim aspektima ljuske prirode koji navode pojedince da nad drugima vrše teror.

S druge strane stoji Joker Phoenixa iz 2019.godine: duboka ličnost sa tragičnim pozadinom. Ono što je bitno jeste da Joker ima i ime (totalno nebitno po mom mišljenju jer se kroz historiju stripa njegovo pravo ime nikad nije znalo zato što je toliko poremećen pa mu se nikad nije moglo ni vjerovati). Sam taj pojam da mu se daje ime, daje mu se i identitet obične osobe koja je napaćena društvenim stanjem. On je sada jedan krajnje marginalizirani pojedinac koji se bori sa psihičkim bolestima i sa odbacivanjem društva u kojem on samo želi da se smije i nasmijava druge ljude. On je dakle proizvod zanemarivanja i sistemsih neuspjeha i te teme izolacije i uticaja socio-ekonomskih razlika, stavljaju ga u razinu onoga što se u umjetnosti zove everyman, on može biti bilo ko od nas, jer ono što se njemu dešava može se desiti bilo kome. Dakle ovaj Joker ima izgovor za svoje ludilo. On je isprva simpatičan da bi se svidio gledaocu i običnom čovjeku, i tako ga uvlači u svoj svijet haosa za koji ćemo vremenom da prstom upremo u društvo da kao jedinim krivcem za ono što Joker radi. Fino je to što je Phoenix isto dobio Oskara za Jokera kojeg je on donio – krajnje emotivnog, ranjivog i nekoga koga razumijemo. On nema taj kriminalni mozak, već je samo tragična figura koja još i izaziva empatiju ali i užas publike na fazon – vidi šta društvo od njega napravi. Pogledamo li u kakvom trenutno svijetu živimo, zar ne vidimo da je njegov Joker baš oličenje onoga što proživljavamo: sve mora imati razlog i sve se može objasniti. Za razliku od svih prethonih Jokera, ovaj Joker nije negativac sa misterioznom prošlošću, već je običan čovjek oblikovan surovim okruženjem u kojem živi. Gotham je grad koji je ogledalo svijeta u kojem sve propada, i ta erozija socijalnih uloga i prilika, stvara ovakve likove i Joker postaje samo-jedan-od svih nas koji možemo postati to što je on postao na kraju. Ovakav narativ je dakle oštar komentar na društvo sa problemima psihičkog zdravlja i sa problemima društvenog sunovrata koji pojedince može gurnuti do njihovih krajnjih granica, da postanu nasilna i zla čudovišta kojima su dati razlozi da ubiju.

Zašto se onda narod masovno divi ovakvom liku i koje su opasnosti glorifikacije ubice?

Samo glorificiranje Jokera je problematično. Kad god mi je neko nakon pogledanog filma rekao da je i film i Joker kao lik super, ja sam se na to osipala. Svaki put sam htjela upitati osobu da li zna historiju lika, ali nije to put kojim bih željela ići. Treba pogledati u kakvom smo trenutno društvenom stanju i šta nam to pokušavaju reći čelnici svijetova u kojima obitavamo: glorifikacija nasilja i haosa, bez ikakvih etičkih i moralnih normativa. Dakle, gledamo na društvo koje uživa u destrukciji i anarhiji, u padu svih vrijednosnih sistema, kojima se dive i žele oponašati. Obzirom da nam djeca zamišljaju heroje kakvim žele biti, sada ni Joker više nije zlikovac već jedna običan neshvaćena duša koja je na margini društva, a istini za volju više nas je takvih nego divnih krasnih potomaka iz porodica poput one iz koje je Batman. Svjedičila sam posljednjih godina i ismijavanju lika Batmana i svega onoga što Batman treba da predstavlja. Ne, nije ovdje riječ više ni o umjetnosti, filmu, stripovima i imaginarnim likovima već na poruci koju ovakva ostvarenja šalju. Svjedočimo pomami svake godine za novim filmovima, a svi smo ludi za superherojima, trenutno je to Deadpool (i koliko god ga voljela, i on je problematičan lik), tako da i lik Jokera ponovo se spominje zbog očekivanja drugog filma. Opet dakle ulazimo u fazu manipulacije društva da je sasvim uredu glorificirati figure koje imaju negtivan uticaj na društvo, promovisat će se fascinacija destruktivnim ponašanjem i dat će se još razloga za razumijevanje ovakvog lika koji kroz svoju historiju nije ništa drugo do ono što na vagi dobra i zla treba da bude ono zlo kojem učimo djecu da se klone. Mišljenja sam da je drugi dio Jokera još gori iako još nije ni izašao, zato što će ovaj put da njegovom ludilu dodaju ljubav kroz lik Harley Quinn, pa ćemo svjedočiti – opet i ponovo – parovima koji će oponašati taj par iz pakla koji u svom djelovanju nema ništa drugo do moralno propadanje i destrukciju i apsolutno ne trebaju biti primjer nikome, kamoli djeci u ovakvom društvenom sunovratu u kojem smo trenutno, gdje nam djeca imaju krize identiteta i dozvoljeno im je sve.

Ono što je bitno pri pristupanju ovakvim likovima jeste da se razlikuje pojam empatije od glorifikacije tj. razumijevanje pozadine lika može nam omogućiti da suosjećamo sa njegovim borbama, ali tu da sve stane, jer ne trebamo niti glorifikovati niti opravdavati sve njegove gnusne postupke. Nismo mi svi intelektualno sposobni da kritički sagledamo društvo i likove koje ovakvo društvo oblikuje a što se projecira kroz umjetnost pa na velikom društvenom planu još više utiče na djecu i naraštaje. Društveni uticaji formiraju propagandu, kao ovu koju posmatramo samo u slučaju stvarnih dešavanja u onome šta se radi nad palestinskim narodom, tako da ovakva dešavanja igraju ključnu ulogu u oblikovanju ljudi koji mogu postati baš onakvima poput Jokera, jer svjedočimo i društvenom mijenjanju prema Palestini. Stvarnost je da živimo u društvu koje se dijeli na više i niže slojeve. Dakle ekonomski i društveni pritisci, siromaštvo, nedostatak pristupa liječenju mentalnih poremećaja i društvena izolacija pojedinaca koji imaju bilo kakav socio-ekonomski ili mentalno-fizički problem često su i katalizatori za transformaciju. Svi sistemski neuspjesi naglašavaju da društvo može natjerati pojedinca na put destrukcije. Medijski prikaz ovakvih likova dodatno pridodaju tome. Svjedoci smo da medijske manipulacje mogu oblikovati percepciju društva samo o tome kakvo je vrijeme (prije se vrijeme pokazivalo bojama od zelene do tamno crvene, sada je sve narandžasto i crveno iako su temperature identične onima od prije 15godina, a vijesti o temperaturi/vremenu nisu samo nekoliko minuta na kraju dnevnika, već su senzacionalne vijesti koje dodatno uzrokuju psihičke traume i psihički opterećuju ljude koji to gledaju), da ne govorimo o tome šta popularizacija ovakvih likova radi ljudima. Kao što sam spomenula, veoma je mali broj ljudi koji kritički zaista može razlikovati Ryana Reynoldsa od Deadpoola, tako i veoma mali broj ljudi razumije da Phoenix nije Joker.

Ono što zabrivanjava jeste društvo i pojedinci, koji u svijetu u kojem trenutno živimo opravdava anomalije i zlu daje lik običnog čovjeka. Sa vjerskog stajališta, likovi poput Jokera su oličenje zla, dovode u pitanje temeljne principe morala i pravednosti koji su od početka vremena spominjanji kroz svete tekstove. Kur’an naglašava jasnu razliku između dobra i zla i postiče vjernike da se klone istoga. Ako društvo uzdiže ovakve likove, rizikuje time da zamagli sve te moralne linije kojima učimo djecu da ne trebaju prelaziti, potencijalno normalizovajući nasilje i haos. Ovakva promjena dovela je do moralnog propadanja jer mi ne samo da tolerišemo već i slavimo lika poput Jokera.

Ali mi smo daleko od toga da se svete riječi praktikuju, i uskoro će biti neka origin priča o Iblisu pa će se i njega razumjeti.

Prije svakog slavljenja likova, ideja, dešavanja i potpunog slaganja sa onim što gledamo u društvu, i što bi sebi samima dozvolili da prigrlimo, postoje svetije stvari kojima smo predani pa se zapitajte – da li bi mogao svoje dijete vidjeti u ulozi onoga što razumijem, opravdavam, glorificiram? ako da, onda samo naprijed.

12 comments on “tl; dr: Joker is the villain, Batman is the good guy.

  1. Ne volim superheroji i nikad ih nisam voljela. Slažem se s ovim što si napisala,a pogotovo s ovim.(Treba pogledati u kakvom smo trenutno društvenom stanju i šta nam to pokušavaju reći čelnici svijetova u kojima obitavamo: glorifikacija nasilja i haosa, bez ikakvih etičkih i moralnih normativa. Dakle, gledamo na društvo koje uživa u destrukciji i anarhiji, u padu svih vrijednosnih sistema, kojima se dive i žele oponašati. Obzirom da nam djeca zamišljaju heroje kakvim žele biti, sada ni Joker više nije zlikovac već jedna običan neshvaćena duša.) Psihopati se uzdižu,a oni dobri i normalni gaze i ponižavaju. Žalosno, a istinito.😔

    • Kad kažeš da ne voliš superheroje, da li misliš na cijelu pojavu superheroja kao pravca u umjetnosti ili superheroje u stripovima ne voliš a voliš zlikovce? 😂😋

      Vidim da si shvatila tekst onakvim kakim sam ga namjeravala prenijeti – psihopate da ostanu gdje im je mjesto.

  2. Hoćeš li pogledati Joker 2?
    Jesi li odgledala Joker (1)?

    • – Hoću, ali ne u kinu, kad dođe na streaming platforme.
      – Jesam.

      • Možda nisam dobro shvatila?
        Ako ne bi trebalo promovisati bešćutno zlo (antiheroj), dajući nastanku tog zla objašnjenje (opravdanje?), kako si to izvela u analizi o potonjim Jokerima, gdje je dosljednost u primjeni zaključivanja – zašto je ok. da ti odgledaš i prvi i drugi dio storije, a isto to nije ok. da učine drugi?

        Inače, sjajno si primijetila da su konzumenti popularne (navođene?) kulture ranije bili uskraćeni za genezu zla, za razliku od onoga što je odavno prisutno u književnosti (primjer – Dostojevski, lik Raskoljnikova).

        • Pa može biti da si shvatila pogrešno. Moj cilj nije da kažem da neko ne bi trebalo da gleda filmove o Jokeru ili sličnim likovima, već da se osvijesti i kritički sagleda šta nam ti filmovi poručuju.

          Poenta ovog teksta je nažalost prevelika glorifikacija takvih likova i opasnosti istoga, nigdje nisam tvrdila da te filmove treba izbjegavati ili zabraniti, već da bi ih trebalo gledati sa sviješću o njihovom potencijalnom uticaju. Postoji velika razlika između gledanja ovih filmova kao oblika zabave i shvatanja poruka koje nose. Ja sam odgledala oba filma jer me zanima psihološka složenost likova i kako su društvene okolnosti oblikovale Jokera, ali to ne znači da opravdavam njegove postupke ili glorifikujem njegovo zlo.

          Zapravo, ono na šta upozoravam jeste upravo ta granica između razumijevanja i opravdavanja. Možemo razumjeti zašto je neki lik postao zao, ali to ne znači da trebamo opravdavati ili slaviti njegove postupke. Možemo gledati te filmove, ali bitno je da to činimo sa svjesnošću o opasnostima koje dolaze sa simpatiziranjem takvih likova, posebno kada su u pitanju mlađi gledaoci.

          Prošle sedmice sam išla kupiti lutku za prijateljicu i ima cijela velika sekcija sa superherojima. Primjetila sam da imaju više figura Jokera u svim verzijama nego Batmana. Batman svakako ima svoj dio, ali se Joker isuviše gura da se izjednači sa onim što treba predstavljati dobro. To je cijela suština teksta. Dobru je nužno potrebno zlo da bi postojalo, da bi to znali razaznati i da bi dobro imalo smisla. Ja sam samo protiv glorifikacije tog zla 🙂

          I da, pop-kultura sve više daje genezu zla, slično kao što to književnost radi već stoljećima. Primer Raskoljnikova u Dostojevskom je odličan pogotovo što sam svojevremeno bila veliki fan istog, a i on, poput Jokera, prikazuje kako društveni i psihološki pritisci mogu dovesti do moralnog sloma. Međutim, dok književnost često nudi dublje moralne pouke, pop-kultura ponekad rizikuje da te slojeve izgubi u korist spektakla i senzacionalizma. Na kraju krajeva, ključno je da mi trenutno kao potrošači pop-kulture budemo svjesni uticaja koje ovakvi likovi imaju na nas. Razumjeti genezu zla nije isto što i opravdavati ga, i u tome leži opasnost glorifikacije likova poput Jokera. Trebamo biti kritični prema porukama koje nam se prenose kako bismo zaštitili moralne vrijednosti koje čine temelj društva i tome učiti djecu.

          U toj prodavnici u kojoj sam bila, dosta je fanova Jokera (što je meni pomalo i sablasno, really, čega si fan), i donijet će ta osoba to kući, skupljat će još figura, dobit će potomka i sutra će taj potomak da između Batmana i Jokera izabere Jokera, indirektno između dobra i zla.. razumiješ gdje idem? Mi kao konzumenti dozvoljavamo da ovo opstaje, i opstajat će nažalost. Samo do sad – a pratim baš ovu priču od teen dana, po baš tim stripovima nosim i ime ovdje – nisam primjetila da se toliko brišu linije odbrane Jokera, jer pobogu sad je everyman, sad je to osoba koja je takva zbog društva, a ne zato što nam je zlo potrebno da ga prepoznamo i zaobiđemo. 🙁

          • Batman nije protivteža Jokeru.
            I jedan i drugi ubijaju nevine (ne zaboravimo “kolateral u ljudskim žrtvama” za vrijeme Batmanovih akcija).
            Nasuprot Batmanovog svijetlosivog sada je, pričanjem storije (i) o prošlosti antiheroja, Jokerovo crno postalo tamnosivo.

            Napravljena je stupica sa Jokerom 1. Sada Joker izgleda mnogo ranjivije od dostojanstvenog i savršenog Batmana. Drugo, ovo je i klasna priča – Batmanovi milioni (koje nije zaradio, nego ih je naslijedio) vs. Jokerove muke da (bezuspješno) nađe posao koji će ga držati van ulice. Ljudi rezoniraju sa time.

  3. Ako ćemo realno, obojica, Joker i Batman su ljudi koji žive s druge strane zakona. Jedini razlog zašto je Batman “heroj” je taj sto će dobro namlatiti Jokera, no pri tome će prekršiti 1000 zakona, napraviti opći haos u gradu, posegnuti za mnogim ilegalnim stvarima, unistiti desetine zgrada isl.

    Niko od gledalaca filma se pri tome neće zapitati koliko policajaca je poginulo npr tokom jedne prosjecne Batmanove potjere za Jokerom ili tokom nerijetkih policijskih potjera za samim Batmanom, gdje se bukvalno cijeli nizovi policijskih automobila nanižu jedan na drugi, prevrnu ili izgore u eksploziji. Svi su tada u fazonu “E BAŠ IH BATMAN ZAJE*A”.

    Ovo u stvari pokazuje da drustvo/publika voli negativce do odredjene mjere, odnosno dovodi nas do razmatranja moralne relativnosti koja vlada u drustvu. Zato Jokerov lik često i postavlja pitanja o moralnoj relativnosti i granicama između dobra i zla, te s punim pravom kaze:”You see, their morals, their code; it’s a bad joke!”

    Ako kroz prizmu ove Jokerove izjave pogledamo danasnja desavanja u svijetu, gdje se stalno govori o navodnoj demokratiji, ljudskim pravima, medjunarodnom pravu, dok nemilosrdno ubijaju zene i djecu, onda vidimo da je Joker apsolutno u pravu-their morals, their code; it’s a bad joke!

    Na kraju, ne vidim apsolutno nikakvu razliku izmedju jednog Jokera i velikog broja ljudi sa kojima dijelimo prostor i vrijeme, a smatraju se uglednicima ili nekakvim funkcionerima (npr Benjamin Netanyahu, Joe Biden isl), a niko ove ljude ne salje na psihijatriju!

    Osim sto složenost Jokerovog lika predstavlja fascinantan predmet proučavanja u umjetnosti i psihologiji, on ocigkedno ujedno služi kao ogledalo drustva u kojem zivimo i moćan alat za društvenu kritiku. Kroz njegov lik se mogu istražiti teme kao što su društvena nepravda, zanemarivanje mentalnog zdravlja, korupcija, nejednakost isl.

    Kroz Jokerove akcije i filozofiju, primorani smo preispitati svoje vlastite moralne stavove i granice, tako da njegov lik predstavlja koristan alat za introspekciju i razumijevanje kompleksnosti ljudskog ponašanja.

    Drugi razlog zasto Joker mora biti asshole je taj sto “bez crne, bijela ne bi vrijedila”, odnosno dubina karaktera koju on daje Batmanu ili Batman njemu,sto Joker i naglasava u jednom od filmova:

    Joker: “You complete me!”
    Batman: “Then why do you want to kill me?” Joker: “I don’t, I don’t want to kill you! What would I do without you?”

    • Slažem se da je odnos između Jokera i Batmana složen i da postavlja pitanja o moralnoj relativnosti. Međutim, dok se može reći da Batman ponekad djeluje van zakona, mislim da je ključno razumjeti zašto je on još uvijek simbol dobra, uprkos njegovim metodama.

      Batman, za razliku od Jokera, djeluje iz želje da zaštiti nevine i uspostavi pravdu u svijetu koji često pati od korupcije i nepravde. Njegovo kršenje zakona i destruktivne metode mogu se smatrati problematičnim, ali one proizlaze iz očajničkog pokušaja da se izbori protiv haosa i zla koje Joker predstavlja. Batman nije savršen heroj – daleko od toga. Ali to je dio onoga što ga čini zanimljivim; on je čovjek sa manama, ali sa dubokim osjećajem odgovornosti i moralnog imperativa da čini ono što je ispravno, čak i kada to znači žrtvovanje sopstvenog mira.

      Joker, s druge strane, djeluje iz potpuno suprotnog motiva – iz želje da izazove haos i dokaže da su svi jednako pokvareni kao i on. Njegov cilj nije pravda ili zaštita nevinih, već rušenje svega što društvo smatra moralnim i dobrim. Jokerova izjava ‘Their morals, their code; it’s a bad joke!’ može biti privlačna u svom cinizmu, ali ona zanemaruje osnovnu ljudsku potrebu za redom, pravdom i sigurnošću. To što Joker ukazuje na licemerje društva ne znači da su njegovi postupci opravdani ili da bi trebalo da ga smatramo herojem ili čak antiherojem.

      Veća slika ovdje nije u tome ko krši više zakona, već u tome kakav svijet oni žele da stvore. Batman, uprkos svojim manama i greškama, bori se za svijet u kojem pravda može prevladati, dok Joker traži svijet u kojem ne postoji ništa osim haosa i moralnog propadanja. U tom kontekstu, Batman ostaje simbol nade, ma koliko neuredna i komplikovana ta nada bila.

      Dakle, dok je Joker svakako fascinantan lik koji nas primorava da preispitamo svoje moralne stavove, mislim da je itekako bitno naglasiti da Batman predstavlja težnju ka nečemu boljem, čak i kada je ta težnja nesavršena. Njihova međusobna dinamika nije samo crna i bijela, ali u srcu te priče, Batman ostaje heroj jer, na kraju dana, on se bori za ono što je ispravno, čak i kada to zahtijeva teži put. 🙂 Bigger picture of good vs evil, jer nam je potrebno tako.

      • 1. “Batman ponekad djeluje van zakona”

        Batman je stalno van zakona, on je pojedinac koji je uzeo pravdu u svoje ruke,bez znanja ili odobrenja bilo kakve institucije, sprovodeci tu pravdu diskutabilnim metodama i sredstvima, po vlastitoj definiciji, onako kako on misli da treba.

        2.”Batman, za razliku od Jokera, djeluje iz želje da zaštiti nevine i uspostavi pravdu u svijetu”

        nisam bas siguran u to-slazem se da u svome motivu ima nekakvu zelju za NEKAKVOM svojom definicjom pravde, ali mislim da je njegovo glavno pogonsko gorivo osveta. Bas kao i Joker,Batman je mentalno ostecen-smrt njegovih roditelja usljed zločina, oblikovala je Brucea Waynea u Batmana. Njegova borba protiv kriminala jednim dijelom je i pokušaj da se izbori sa vlastitom traumom.

        3. “Joker, s druge strane, djeluje iz potpuno suprotnog motiva – iz želje da izazove haos i dokaže da su svi jednako pokvareni kao i on”

        Joker je lik koji djeluje bez bilo kakvog motiva, totalno haoticno, bez ikakvog plana, sto i on sam priznaje u filmu: “I’m like a dog chasing cars, I wouldn’t know what to do if I caught one, you know, I just do…things”

        4. “Jokerova izjava ‘Their morals, their code; it’s a bad joke!’ može biti privlačna u svom cinizmu, ali ona zanemaruje osnovnu ljudsku potrebu za redom, pravdom i sigurnošću”

        pitam te ja (znam sa bi to i Joker pitao), ako je osnovna ljudska potreba pravda i red, zasto je svijet KONSTANTNO u nepravdi i neredu,osim ako Joker nije u pravu (‘Their morals, their code; it’s a bad joke!)

        5. “Batman, uprkos svojim manama i greškama, bori se za svijet u kojem pravda može prevladati, dok Joker traži svijet u kojem ne postoji ništa osim haosa i moralnog propadanja”

        vec smo dokazali da je Joker covjek BEZ MOTIVA, zato i jeste tako tezak kriminilac za uloviti (policija kada istrazuje zlocin,uvijek prvo trazi motiv za zlocin, a Joker ga nema-“I’m like a dog chasing cars, I wouldn’t know what to do if I caught one, you know, I just do…things”).

        S druge strane, Batmanovi motivi su vlastito mentalno zacjeljenje i osveta, protkana nitima njegovog subjektivnog poimanja pravde.

  4. Kao i uvijek, jako dobra analiza. Mislim da sam već negdje na blogu, u komentarima čitala raspravu na ovu temu, ali ovo je jako i detaljno objašnjeno.

Leave a Reply